skip to main |
skip to sidebar
Helsingissä autottomat joutuvat subventoimaan autoilijoiden parkkipaikkoja
Helsingissä
kaavoitusnormit edellyttävät tiettyä määrää parkkipaikkoja, mikä
merkitsee sitä, että autottomat joutuvat subventoimaan autoilijoiden
parkkipaikkoja Suomen kalleimmalla tonttimaalla:
Facebookista:
Juuso Rusanen
Jos normi pakottaa rakentamaan suuremman määrän autopaikkoja kuin mille
olisi maksuhalukasta kysyntää, joudutaan autopaikat myymään/vuokraamaan
hintaan, jolla ei saada katettua niiden rakennuskustannuksia. Tällöin
loput autopaikkojen rakennuskustannuksista katetaan jotenkin muuten,
jolloin osan autopaikan kustannuksista maksaa joku muu kuin autopaikan
tarvitsija.
Hitas-asunnoissa, joiden hinta perustuu
rakennuskustannuksiin, autopaikoista aiheutuva tappio katetaan
nostamalla asuntojen hintoja. Kaupungin vuokrataloissa
pysäköintipaikkojen rakentamisesta aiheutuva tappio katetaan
korkeammilla vuokrilla. Vapailla markkinoilla kustannukset katetaan
asuntojen myynnistä saatavilla katteilla, riippumatta siitä tarvitseeko
asunnonostaja autopaikkaa. Toisaalta maksetaan tontista vähemmän (normi
vähentää tontin arvoa autopaikkojen rakentamisesta koituvan tappion
verran), jolloin kustannukset koituvat maanomistajalle, eli lähes aina
veronmaksajille.
Jos paikkojen rakentamisesta aiheutuvia
tappioita ei saada katettua mitenkään (tonttia ei saa halvemmalla eikä
asunnoista saa tarpeeksi katetta), ei rakenneta ollenkaan tai
rakennetaan vähemmän, jolloin pysäköintinormi estää muuten
taloudellisesti kannattavan asuinrakentamisen. Täten pysäköintinormi
käytännössä rajoittaa asuntotarjontaa, varsinkin tiheätä rakentamista -
jossa paikat ovat kalliimpia rakentaa ja jossa niille on myös vähemmän
maksuhalukasta kysyntää - ja nostaa sitä kautta asuntojen hintoja.
Usein vedotaan siihen, että ylimitoitetusta pysäköintinormista
aiheutuvat tappiot vain vähentävät grynderien katteita eivätkä vaikuta
asuntojen hintoihin. Myös tontin hinta vähentää grynderien katteita –
senkään ei siis tällä logiikalla pitäisi vaikuttaa asuntojen hintoihin.
Jos grynderien katteita halutaan siis vähentää, niin jälkimmäinen
(tonttien hintojen nostaminen) on fiksumpi tapa, koska sitä kautta
saadaan kaupungille rahaa, jolloin voidaan vaikka perustaa päiväkoteja
tai vähentää veroja; edellisestä saadaan vain parkkipaikkoja, joille ei
ole maksuhalukasta kysyntää.
Tietenkään kyseinen argumentti ei
lainkaan päde hitasiin eikä kaupungin vuokra-asuntoihin, joissa
pysäköintipaikkojen rakennuskustannuksista suuri osa maksetaan asuntojen
hinnoissa/vuokrissa – eikä myöskään ota huomioon sitä tosiasiaa, että
pysäköintinormi myös vähentää asuntotarjontaa ja sitä kautta nostaa
asumisen hintaa.
Ja tosiaan, jos pysäköintipaikoille on enemmän
maksuhalukasta kysyntää kuin mihin normi pakottaa, niin mihin koko
normia tarvitaan?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti