torstaina, joulukuuta 08, 2005

Mitä hyötyä on liikennepoliisista

...kysyi Viktor Jushchenko, Ukrainan tuore presidentti, kun hänet autollaan kruisaillessa pysäytettiin vartin välein liikennepoliisin toimesta tekaistuin syyttein. Korruptoituneiden poliisien isoin rahanlähde ovat lahjukset, joita he tällaisilla tekaistuilla syytteillä saavat pumpattua autoilijoilta.

Niinpä Jushchenko päätti lakkauttaa koko Ukrainan liikennepoliisin. Tähän mennessä onnettomuuksien määrä ei ole lisääntynyt.

Toisissa uutisissa Hesarikin kertoi Ruotsin liikennepolitiikan liberalisoimisesta. Monilla paikkakunnilla suojateiden määrää on vähennetty rankasti, koska ne ovat yleensä vaarallisimmat paikat ylittää teitä. Kohtalokkaiden sattumusten määrä on vähentynyt jopa 80%. Jossakin. Minulla ei ole artikkelia tässä nyt, en muista.

Eikö ole hienoa, että liberalismi rulettaa sentään edes jollain politiikan alueilla, missä tunteet eivät ole niin kuumia ja sosiaalitantat eivät ole vielä heränneet kutsumaan julkista valtaa hätiin jokapaikkaan? Vaan milloinkohan näemme seuraavan addressin kovennettavan liikennepolitiikan puolesta?

1 kommentti:

Fafjafafa kirjoitti...

Miksei autoilijoiden tarvitse ottaa ihmisiä huomioon, jos he eivät ylitä tietä suojatien kohdalta?

Kritisoit tutkimusta ihan hyvin, mutta eivätkö nuo nyt ole ihan hihasta vedettyjä kritiikkejä? Onko sinulla jotain hyvää lähdettä väitteillesi?

Kieltämättä, sinulla on silti pointtia.

Mutta joka tapauksessa, päin vastoin, kuin että kerrotaan autoilijoille, miten pitää ajaa, pitäisi kertoa autoilijoille, ettei saa vahingoittaa muita, ja jättää autolla ajaminen sinne autoilijan huoleksi.