Kirkko on vajonnut todella alas. Suorastaan alapäätasolle. Kirkko on painunut vittuun.
Tunnuksesta moniulotteinen ja tunteita herättävä
Projektin tunnukseksi valikoitui kirkkovene. Projektipäällikkö ja kappalainen Kimmo Kieksi kertoo, että projektiryhmä halusi löytää tunnuksen, joka nostaa esille sanan ”kirkko”.
”Tavoitteena on ylipäätään se, että tajutaan kirkon olemassa olo.”
Projektiryhmä näki tunnuksessa vihjeitä nuorisokulttuuriin, kaupunki- ja koulukulttuuriin sekä kirkkohistoriaan. Ennen kaikkea sen nähtiin kuitenkin viittaavan arkeen ja elämän iloon.
”Ei kaiken tarvitse olla niin ryppyotsaista ja vakavaa”, toteaa projektissa mukana oleva pastori Nanna Helaakoski. ”Toinen vaihtoehto olisi ollut lähteä varmempaan suuntaan. Ajattelimme kuitenkin, että tunnus on katsojan silmissä: siinä voi nähdä vaikka orjantappurakruunun.”
Tunnuksella halutaan kertoa, että kirkko on mukana arkisessa elämässä, eikä se ole vain häitä tai hautajaisia varten. Erityishuomiota pyritään antamaan niille, jotka kokevat kirkon liian perhekeskeiseksi. Elossa.fi sivuston kautta muistutetaan, että kirkko tarjoaa mahdollisuuden myös muuhun kuin perhejuhliin.
Vai tarjoaako kirkko mahdollisuuden saada pillua?
Ishtar, muinainen babylonialainen jumalatar, jonka temppeleissä harjoitettiin seremoniallista prostituutiota.
Laut Herodot konnte eine Babylonierin nur heiraten, wenn sie sich vorher einem Fremden gegen Geld hingegeben hatte. Sie bereicherte sich damit aber nicht selbst, sondern führte die Einnahmen an ihren Tempel ab. Der Wahrheitsgehalt dieser Behauptung ist umstritten. Auch im Gilgamesch-Epos finden sich Hinweise für diese Theorie.
Religious prostitution, sacred prostitution, or temple prostitution
Ancient Near East
The foulest Babylonian custom is that which compels every woman of the land to sit in the temple of Aphrodite and have intercourse with some stranger once in her life. Many women who are rich and proud and disdain to mingle with the rest, drive to the temple in covered carriages drawn by teams, and stand there with a great retinue of attendants. But most sit down in the sacred plot of Aphrodite, with crowns of cord on their heads; there is a great multitude of women coming and going; passages marked by line run every way through the crowd, by which the men pass and make their choice. Once a woman has taken her place there, she does not go away to her home before some stranger has cast money into her lap, and had intercourse with her outside the temple; but while he casts the money, he must say, “I invite you in the name of Mylitta” (that is the Assyrian name for Aphrodite). It does not matter what sum the money is; the woman will never refuse, for that would be a sin, the money being by this act made sacred. So she follows the first man who casts it and rejects no one.
http://eroakirkosta.fi/
Kirkosta eroaminen on nyt helppoa. Käyttämällä tämän sivuston automaattista palvelua voit erota kirkosta joko täysin sähköisesti tai vaihtoehtoisesti lähettämällä kirjeen postitse.
Palvelun kautta on eronnut 156710 henkilöä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti