Uusille autoille on tulossa päästövero. Sen ensisijaisena tarkoituksena on kontrolloida hiilidioksidipäästöjä.
Taloustiede kertoo että pigoulaiset haittaverot ja -maksut pitäisi suhteuttaa haittaan. Tässä siis tuotetun hiilidioksidin määrään. Nyt maksu kuitenkin suunnitellaan kiinnitettäväksi autoon. Tällöin kannustinta päästää vähemmän hiilidioksidia ei ole, vaikka kannustin ostaa vähemmän polttoainetta kuluttava auto onkin. Tuloksena voikin yhtä hyvin olla, että kun ensin on ostettu säästöauto ja polttoaineen hinta on edelleen sama, ajamisen alentunut marginaalikustannus kannustaa ajamaan enemmän ja päästelemään yhtä paljon hiilidioksidia. Siinä sivussa liikenteen muut ulkoishaitat, kuten melu, tietysti kasvavat.
Oikea ratkaisu tietysti olisi polttoaineen hiilisisältöön kohdistuva vero. Taivaallehan se hiili aina joutuu, jollei nyt sentään puhuta aivan keskiaikaisista, kunnolla tupruttavista häkäpöntöistä. Tällainen vero on myös helppo toteuttaa, toisin kuin suunniteltu päästömaksu joka kuulemma "edellyttää kehittyneiden laskennallisten mallien luontia jotta auton ympäristökuormitus saadaan arvioitua".
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti