perjantaina, syyskuuta 03, 2010

Tarja Halonen, meet Barbra Streisand


Iltalehti:


Tämä oli liikaa Tarja Haloselle

Torstai 2.9.2010 klo 11.25

Tasavallan presidentti Tarja Halonen väläytti valtaansa toukokuussa järjestetyssä maailmannäyttelyssä Shanghaissa.


Halosen kavahtama Iho-teos on tällä hetkellä esillä Kaapelitehtaalla.


Suomen paviljongissa esiteltiin Kasino-työryhmän tekemää HÄ?-kuvasarjaa, jossa kiinalaisia kirjainmerkkejä on yhdistelty suomalaisiin näkymiin.

Iltalehden saamien tietojen mukaan Halonen oli muuten pitänyt näyttelystä, mutta nähdessään Iho-nimeä kantavan teoksen presidentti osoitti sitä sormella ja käski "Tuo pois". Teos poistettiin välittömästi koko näyttelystä.

Kesän Image-lehdessä kerrottiin, että kuva olisi joutunut kiinalaisten sensuroimaksi. Myöhemmin kuitenkin paljastui, että tiukkapipoisen sensuurin taustalla olikin itse Halonen.

Kuvasarja ja Iho-teos ovat tällä hetkellä esillä Helsinki Design Weekillä Kaapelitehtaalla.

PETRA HUSU
petra.husu@iltalehti.fi


En tietenkään kannata mitään valtioiden järjestämiä "maailmannäyttelyitä" ja niiden kustantamista veronmaksajien rahoilla.

Tämä tapaus oli malliesimerkki siitä, että "kulttuurin" rahoittaminen valtion budjetista johtaa sensuuriin. Jos valtio kustantaa maamme kollektiivisen osallistumisen "maailmannäyttelyyn", valtionpäämies (tasavallan presidentti) katsoo valtion ruumiillistumana voivansa sensuroida näyttelyn sisältöä oman mielensä mukaan. Näin juuri Halonen teki.

Halonen on ruma vanha lesboakka, joka ei siedä kuvaa nuoresta hyvännäköisestä heteropariskunnasta. Niinpä tämä kitkerä, häiriintynyt lesboämmä katsoi voivansa tasavallan presidenttinä käskeä hysteerisesti kirkuen poistamaan tuon kuvan tuosta näyttelystä.





Halonen ei ymmärrä, että emme elä hänen ihannevaltiossaan Neuvostoliitossa. Nykyaikana ihmiset eivät siedä sensuuria, joten ihmiset ryhtyvät levittämään tuota kuvaa nimenomaan vastustaakseen sensuuria. Halosen hysteerinen, sairas, vittumainen sensurointiyritys johtaa siihen, että tuo kuva saa paljon enemmän julkisuutta. Ihmiset levittävät tätä kuvaa ympäri nettiä juuri siksi, että tuo hullu ämmä yritti sensuroida sen. Tätä kutsutaan Streisand-efektiksi:

The Streisand effect is a primarily online phenomenon in which an attempt to censor or remove a piece of information has the unintended consequence of causing the information to be publicized widely and to a greater extent than would have occurred if no censorship had been attempted. It is named after American entertainer Barbra Streisand, following a 2003 incident in which her attempts to suppress photographs of her residence inadvertently generated further publicity.

As early as 1993, John Gilmore observed that "the Net treats censorship as damage and routes around it."[1] Examples of such attempts include censoring a photograph, a number, a file, or a website (for example via a cease-and-desist letter). Instead of being suppressed, the information receives extensive publicity, often being widely mirrored across the Internet or distributed on file-sharing networks.[2][3]

Mike Masnick originally coined the term Streisand effect in reference to a 2003 incident in which Barbra Streisand unsuccessfully attempted to sue photographer Kenneth Adelman and Pictopia.com for US$50 million in an attempt to have the aerial photograph of her mansion removed from the publicly available collection of 12,000 California coastline photographs, citing privacy concerns.[2][4][5] Adelman stated that he was photographing beachfront property to document coastal erosion as part of the California Coastal Records Project.[6] As a result of the case, public knowledge of the picture increased substantially and it became popular on the Internet, with more than 420,000 people visiting the site over the following month.[7]

Tarja Halonen, meet Barbra Streisand.



1 kommentti:

Teppo kirjoitti...

No kun en oikein löytänyt paikkaa mistä sinut saisi kiinni, niin laitetaan tämä tänne.

Meillä molemmilla näyttäsi olevan kohtuullisen ok PR googlessa, joten mitäs olisit mieltä siitä, että alettaisiin vähän ristiinnaulitsemaan ja kyseltäisiin muitakin samoin ajattelevia mukaan?

Ajatuksena on luonnollissti saada sivustomme mahdollisimman ylös hakukoneista merkittävimmässä, eli Googlessa. Jos meitä ei löydetä, me emme ole olemassa.
.