Aika kovat sanktiot, kun ottaa huomioon, että itse lentolippuja saa alle 20 eurolla. Eikö ole aika selvää, että tämä tulee romahduttamaan halpalentoyhtiöiden matkustajamäärät - ja sen mukana ne mielettömät hyödyt, joita halpalentoyhtiöistä on noussut. Tällaisissa tilanteissa kompensaatioiden säätely on yhtä fiksua kuin hintasääntely ylöspäin. Pohjaluokkaa jo olevissa hinnoissa kun oli kompensoitu jo se, että lento voi myöhästyä!
Mahdolliseksi selitykseksi EU:n tyhmyydelle jäävät:
- EU:n lainsäätäjät luulevat, että kompensaatiot maksetaan kapitalistien voitoista eikä yrityksen tuotteiden hinnoissa.
- Kollektiivinen tyhmyys kukoistaa niin paljon EU:n päätöksentekoelimissä, että joku heitti tämän "hyvänä ideana" ja muut populistisesti menivät mukaan.
- Suuret lentoyhtiöt ovat lobanneet tätä lainsäädäntöä tuhotakseen halpalentoyhtiöiden suhteellisen edun.
Eikö tässä nyt ole jokin ristiriita - siis kuka ne kustannukset maksaakaan, yritykset vai niiden tuotteiden ostajat? Vaikka minun puolestani tietysti vastustavan näkökannan saa muotoilla niin ristiriitaisesti kuin haluaa...Viimeinen lienee todennäköisten listalla aika korkealla, sen verran isoja lentoyhtiöitä on ajautunut konkursseihin halpalentoyhtiöiden kilpailun takia. Kun perinteiseen "kansallisen edun" lässytykseen suuryrityksien osalta tajutaan jo olla uskomatta, niiden täytyy yrittää uusia keksintöjä. Ikävän usein temppu toimii.
Ps. Virginia Postrel kirjoittaa lyhyesti, mutta osuvasti NY:n keskuspuiston tilataideteoksesta. Kun Christo kuluttaa miljoonia dollareita oransseihin lakanoihin, joista kaikki saavat nauttia, ihmiset ovat innoissaan, mutta saman rahamäärän kuluttaminen eri ihmisten toimesta yksityisesti kenen ostaessa itselleen nätin kännykän, kenen rusetin koiralleen, koetaan "turhamaiseksi" ja "liikakulutukseksi".
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti