Nozick kirjoittaa ihan osuvasti aiheesta, josta itse en ole saanut muotoiltua mitään järkevää. Eli, kun PISA-testit kerran ovat älykkyystestejä, niin mitä ihmettä se nyt oikein kertoo Suomen koululaitoksesta?
Hänen havaintonsa aiheesta ovat ihan osuvia, mutta minua häiritsi koko hommassa eniten Lynnin ja Vanhasen tutkimusten suomalaisille osoittama kohtalaisen alhainen (etenkin PISA-tutkimuksiin verrattuna) älykkyysosamäärä, jota Nozick ei tainnut käsitellä. Nyt, kun katson sekä niitä lukuja että korrelaatioita, näyttäisikin siltä, että Lynnin ja Vanhasen tilastot Suomen osalta voidaan selittää ihan tilastollisen otannan heikkouden perusteella.
Myös Darwin-seuran foorumilla väitellään älykkyydestä täällä ja täällä.
Yhä, jos katsotaan jotain muita mittareita julkisen koulutuksen tehokkuudesta, Erilaisten oppijoiden liiton mukaan joka kolmas kärsii kouluissa oppimisvaikeuksista. Vika ei näin suurella määrällä ihmisiä voi olla oppilaissa, vaan laitoksessa.
Kaikki varmaan muutenkin lukivat jo Ruotsin opetusministeriön raportin, jonka mukaan kansalaiset pitävät yksityisiä kouluja julkisia parempina. Raportin mukaan yksityiset koulut ovat myös parantaneet julkistenkin tilaa (ylläripylläri kilpailu parantaa laatua).
Tuo linkki vie tosin nyt kotisivuilleni missä säilytän raportista kopiota - Ruotsin opettajaliitto tietenkin kauhistui raportista ja kilpailun mahdollisuudesta, minkä seurauksena itse opetusministeriö veti raportin takaisin sopimattomana.
tiistaina, huhtikuuta 05, 2005
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti