lauantaina, heinäkuuta 11, 2009

Suomalaiset poliitikot ovat korruptoituneita rikollisia

Lukekaa allaoleva Markku Jokisipilän kirjoitus.

Jälleen näemme, että suomalainen sanomalehdistö ei lainkaan hoida tehtäviään vallan vahtikoirana. Sanomalehdistö ei ole käsitellyt viime aikoina esillä olleeseen vaalirahoitussotkuun liittyvää korruptiota läheskään riittävän ammattitaitoisesti. Aihetta ohimennen sivunneet artikkelit on tehty ns. juosten kusten. Kuka tahansa random-yksityishenkilö pystyy helposti kirjoittamaan korruptioskandaalista paljon asiantuntevammin kuin ammattimaiset sanomalehtitoimittajat, kuten Sanna Ukkola jne. Suomalainen "tiedonvälitys" on siis surkean huonolla tasolla.
Suomalaiset poliitikot ovat korruptoituneita rikollisia. Toimittajat kuitenkin nuolevat heidän perseitään. Suomalaiset toimittajat eivät lainkaan tunnu tajuavan, että median tehtävänä pitäisi olla nimenomaan vallanpitäjien tekemisten seuraaminen, analysoiminen ja kritisoiminen kansan intressien valvomiseksi. Suomalainen media on vallanpitäjien käsikassara, poliittisia vallanpitäjiä palveleva propaganda-automaatti. Kuka tahansa yksityishenkilö pystyy omassa blogissaan ohimennen tekemään parempaa journalismia kuin esim. Helsingin Sanomien tai Ylen uutistoimittajat.
Suomalaiset poliitikot ovat korruptoituneita rikollisia ja toimittajat heitä palvelevia kastroituja orjia.


Kyösti Kakkosen Tokmanni-ketjun logistiikkakeskus nousi Mäntsälään vuoden 2008 aikana. Urakan "kiinteistönkehittäjänä" (what the hell ever that is) toimi vanha tuttumme Nova Group, jolla oli, niin kuin tiedämme, yhteistä yritteliäisyyttä Kakkosen kanssa myös vaalirahoituksessa. Se on päässyt jo unohtumaan, että Nova Groupin suunnitelmissa oli tuoda myös kuljetusliike DHL:n logistiikkakeskus Mäntsälään.

Mäntsälän kunta neuvotteli Nova Groupin kanssa pitkin vuotta 2008 DHL:n sijoittumisesta Kapuli II:n yritysalueelle. Nova Groupin mukaan DHL halusi ostaa koko alueen, ensin kaksi hehtaaria 6000 neliön toimistoa varten, sitten viisi hehtaaria 22.500 neliön varastoa varten. Nova Groupin ehtona oli, että alue (koko seitsemän hehtaaria) tasaittaisiin alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen kokonaan samaan tasoon. DHL:n perään ymmärrettävästi kuolannut Mäntsälän kunta ryhtyi tätä tasausta toteuttamaan omaan piikkiinsä kesällä 2008. Ihan halpaa ei lanaaminen ollut; kokonaiskustannukset olivat lähes 1.5 miljoonaa euroa.

Alun perin arvioidusta mentiin pitkäksi 385.000 euroa, eikä Mäntsälän kunnan kaavailemasta kustannusten vaiheistamisestakaan tullut mitään, eli kaikki oli maksettava heti ja kunnan toimesta. Rahaa siis paloi enemmän ja nopeammin kuin on ajateltu. "Asiakkaan kiireen johdosta" kunta päätti myöntää 1.364.000 euroa hankkeen toteuttamiseen. Rahat otetttiin terveysaseman rakentamiseen varatulta momentilta, ja sekä kunnanhallitus että -valtuusto siunasivat päätöksen. Voitte piruuttanne arvuutella, minkä puolueen enemmistöllä molempia elimiä pyöritettiin.

Mitään vahvistusta sille, että DHL olisi suunnitellut Mäntsälään yhtään mitään, ei löydy. Etelä-Suomen Sanomat julkaisi 26. elokuuta 2008 uutisen, jonka mukaan neuvottelut ovat käynnissä DHL:n ja Mäntsälän välillä. Kumpikaan osapuolista ei suostunut tällaisia väitteitä kommentoimaan.
DHL kyllä ilmoitti vain kahta päivää ESS:n jutun jälkeen aikovansa irtisanoa tuotannollisista ja taloudellisista syistä Suomessa 120 työntekijää. Mäntsälän kunnanhallitus ja -valtuusto tekivät em. päätöksensä 29.9. ja 13.10., eli tämän jo kuultuaan. Mahtoivat luottaa asiaansa.

Vielä 8.10. Mäntsälän lehti kirjoitti, että Tokmannin tuoreen logistiikkakeskuksen viereen on nousemassa "uutta logistiikkaa". Samalla lehti kuitenkin kaunistelematta kertoi, että kunnalle asiasta saattaisi tulla 1.365 miljoonan euron lisäpieti.

Vain viikkoa myöhemmin, 15.10., Mäntsälän viikkouutiset tiesi kertoa, että DHL oli "perunut tulonsa". DHL:n www-sivuilta ei löydy ensimmäistäkään viitettä siitä, että yrityksellä olisi ollut mitään Mäntsälään liittyviä suunnitelmia. Homman jäätyä kunnan syliin kunnanjohtaja Esko Kairesalo ilmoitti, ettei peruuntuminen johtunut kunnasta, vaan asiakkaasta, ja että alueelle "vuorenvarmasti" saataisiin merkittäviä toimijoita ja uusia työpaikkoja. Blogia lukevat mäntsäläläiset voivat valistaa, miten tässä on käynyt. Käsittääkseni on ollut hiljaisempaa kautta.

Eli summa summarum: Mäntsälän kunta katsoi ex-linnakundi Arto Merisalon Nova Groupin lupauksen ison kuljetusfirman tulosta niin vakuuttavaksi, että siirsi lähes puolitoista miljoonaa euroa rahoja kuntalaisten terveyspalvelujen parantamisesta maan lanaamiseen DHL:n tieltä.

En käynyt tsekkaamassa, mutta toivottavasti tuli tasaista. Entä miksi DHL karkasi? Sanna Ukkola ja kumppanit, puhelin kouraan ja ainakin seuraava lista läpi: 1) Esko Kairesalo 2) Suomen DHL 3)Arto Merisalo 4) Mauri Pekkarinen (just in case)

Tokmannin logistiikkakeskus Mäntsälän Kapuliin sen sijaan nousi, ja kyllä on komea. Kun Kyösti Kakkoselle taannoin oltiin ehdottamassa vuorineuvoksen arvonimeä, asiaa ajoivat mm. Ilkka Kanerva (kok), Paavo Lipponen (sd), Mauri Pekkarinen (kesk), Paula Lehtomäki (kesk), Liisa Hyssälä (kesk), Sauli Niinistö (kok), Jarmo Korhonen (kesk)ja Toivo Sukari (Maskun kalustelato) sekä ei ehkä aiemmat tiedot huomioiden kauhean yllättäen Kevan ex-toimari Markku Kauppinen (kesk) ja Mäntsälän kunnanjohtaja Esko Kairesalo. Ainoa valopilkku tämän tarina tunnelin päässä on se, ettei arvonimeä näin jykevästä nimilistasta huolimatta myönnetty.

Pohjimmiltaan on tietysti niin, että arvonimet ovat kansanomaisesti ilmaistuna yksi paskan hailee. Enemmän on merkitystä sillä, miksi nämä nimet ovat tällaisessa projektissa tämän nimen taakse keräytyneet, ja sen pohtiminen on masentavaa, koska ennen vuorineuvokseksi kanonisoimista voisi kuvitella olleen vireellä monenlaista pienempääkin projektia. Pidä kiinni kukkarostasi, kansalainen. Ja integriteetistäsi.

Markku Jokisipilä

1 kommentti:

kattoratsastaja kirjoitti...

Sanna Ukkola näkyi kirjoittaneen aiheesta tämän tai eilisen päivän Iltasanomissa.